top of page
  • Forfatters billedeLaust/Mindegaard

Pas på verden

Opdateret: 2. nov. 2018


Af Sophia Lang & Kamilla Grønnehave Nielsen


En af de store skridt mod en bedre verden er at skabe os en bæredygtig profil. Vi har interviewet 2 mennesker, der begge har en bæredygtig profil i deres erhverv.


Landmand livet

Den biodynamiske landmand Morten Bjerre fortæller at han altid har vist han har ville være landmand, men først senere fandt han ud af at det skulle være en biodynamisk landmand. " Jeg voksede faktisk op på et konventionelt landbrug, men efter jeg kom på en landbrugs skolen, hvor jeg søgte ind på en økologisk afdeling, vidste jeg at jeg skulle være en biodynamisk/økologisk landmand" Det fortæller Morten Bjerre, som er ejer af Nørregården i Aarup på Vestfyn. På Nørregården dyrker de en masse økologiske grønsager, og har økologiske køer. Han blev ansat på gården i 2005, hvor han så blev tilbudt at overtage gården i 2008. Morten siger at han faktisk havde opgivet drømmen om at komme til at eje sådan en virksomhed. " Jeg er glad for at være biodynamisk landmand, da jeg syntes det er dumt at sprøjte gift på det man skal spise, det kan jo ramme alle mennesker, og hårdt på jorden" Han mener også at vi skal lave noget der nære folk, og det gør økologi. Siger Morten. Han nævner også at hvis han ikke var blevet en øko landmand, ville han slet ikke være landmand.


Foto: Kamilla Grønnehave Nielsen

Portræt af: Morten Bjerre


Konventionelt eller økologisk?

Vi spurgte Morten hvad han mente var sværeste arbejdsmæssigt, det konventionelle landbrug eller det økologiske. For os kom det som en overaskelse, at han sagde at de egentlig var lige svære at arbejde med. Morten siger at der ligger rigtigt meget press på de konventionelle landmænd, fordi de skal levere så store portioner, og samtidig også skal tjene nok på det" Men ved det økologiske må man ikke bruge så mange tilsætnings stoffer, så derfor er det lige svært at arbejde med. Morten fortæller også at han syntes priserne på de økologiske varer begynder at blive presset langt ned, så øko landmændende skal producere mere, og billigere. Så de kommer tilbage på den samme sti som det konventionelle landbrug.


"Plastic er bare noget svineri"

Sofia Carolina Nene Krogh har åbnet sin egen bæredygtige virksomhed i Odense. Fordi det er vigtigt for hende at passe på naturen, og vores verden, og børnene. Sofias butik er også selv meget bæredygtig, hun bruger bla. genbrugsting til butikken. "Plastic er bare noget svineri" Siger Sofia. Der er så meget forurening forbundet med plasticen, og kemi er også indblandet meget med plastic. "Når jeg har åbnet denne butik, syntes jeg, jeg har gjordt mit, for at passe på den verden vi leve i" Udtaler Sofia sig. Hun tror desværre aldrig at plasticen vil gå helt væk i den nærmere fremtid, men hun tror og håber på der vil komme mange flere bæredygtige butikker som hendes. Sofia mener også at der vil komme flere fysiske butikker, og mindre net køb.


Foto: Sofia Carolina Nene Krogh

Portræt af: Sofia Carolina Nene Krogh


Glad for selv at kunne bestemme.

I starten var det lidt svært for Sofia at finde de rigtige varer til butikken, men efterhåndende fandt man også ud af hvor det var godt og handle henne og ikke. " Jeg bestemmer selv hvad jeg for hjem i butikken, og det er jeg rigtig glad for, da jeg var lidt træt af, og blive bestemt over". Fortæller hun. Det første år hun havde butikken brugte hun meget tid på at finde nogle gode steder at købe varer henne, for det var meget vigtig for hende at få noget helt rent, så derfor tog det lidt tid, at finde de rigtige steder. Sofia sælger mest fra GRIM, som bla. er noget farverigt træ. Hun sælger også meget fra Haba, som egentlig ikke har det bæredygtige mærke, men de fælder fra deres egne skove, og bruger ingen sprøjte midler, så derfor er de stadig bæredygtige.


Køber i økologisk?

“Ja, jeg køber økologi, siger Lene Kiler. Jeg gør det mest for at for at undgå forurening , det syntes jeg er det vigtigste, da det ikke smager bedere end de konventionelle.” Lene tænker også at det er godt der ikke er så stor forskel på prisen længere.


Foto: Kamilla Grønnehave Nielsen

Portræt af: Lene




Vi snakkede med Maria som også køber økologi, hvorfor hun begyndte at købe økologi, var på grund af bæredygtighed. “ Det er vigtigt at passe på miljøet, og vores børn” Maria siger vi skal prøve at sprede budskabet om økologi, så vi kan få flere til at købe det.







Foto: Kamilla Grønnehave Nielsen

Portræt af: Maria





“Så vidt muligt men det er bare meget dyrere” svarer Leon til spørgsmålet: Køber du økologisk.

Han køber økologisk fordi at han mener at de stoffer som man bruger i konventionelt landbrug, kommer til at skade de næste generationer.







Foto: Kamilla Grønnehave Nielsen

Portræt af: Leon

67 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Griselandbrug

bottom of page